4 viikkoa Arezzossa, 1 jäljellä

Siitä onki vuosia ku oon viimeksi blogia kirjottanu, sen varmasti huomaaki. Onneks se ei oo pointti, vaan mun vaihto Italiassa. 4viikkoa vierähti nopeaa, eli vain viikko jäljellä Arezzossa.
Aloitin kokin ammattitutkinnon viime vuoden kesäkuussa. Heti kättelyssä kyselin vaihtomahdollisuuksia, sanottiin että katotaan sitten kun opinnot etenee. Syksyllä puhuttiin taas, hyvin etenee ja keväällä vois olla hyvä mahdollisuus. Kunnes ennen joulua multa kysyttiinkin että lähetkö tammikuun puolessa välissä, totta kai mää lähen!
Hoideltiin järjestelyt siinä parhaamme mukaan ja saavuin italiaan 15.1. Heti alkuun asunnolla oli probleema että käytävä, jolla mun makkari sijaitsee, oli lukittu siivoojan toimesta. Hotelliin lepäämään ja toivomaan parasta. Aamulla väsyneenä ja jännittyneenä lähdettiin vähän kattoo kaupunkia, oikein miellyttävä. Ei liian iso, mutta nähtävää todellakin riittää. Aloitin sitä seuraavana päivänä paikassa nimeltä cafe paris. Elena oli siellä töissä ja autto mut tosi hyvin alkuun ja kertoili kulttuurista ja opetti vähän italiaa. Kun reilu viikko oli siinä tehty italialaisia leivoksia hoksasin että ei tää ihan sitä italian keittiötä ole, mitä tulin hakemaan. Kyselin vähän apua ja paikanvaihdos järkkäänty ongelmitta. Nyt oon ollut melkein 3 viikkoa Ristorante La Pievessä. En oo luultavasti ikinä ollut näin mielissään työpaikalla. Se on kaupungin parhaimpia paikkoja, top 5 kuulemma. Työkaverit on aivan parhaita, ja ruoka tajuttoman hyvää. Oon oppinut todella paljon ja on siisti katella kun sisäpihalla nunnat puuhastelee. Paikka sijaitsee siis vanhan kirkon kyljessä.
Täällä ollessa oon tutustunut Italian kulttuuriin, kieleen ja ruokaan. Mutta myös paljon itseeni. Viikko jäljellä, mikä on aika vähän ja meinaa harmittaa. Takuulla palaan pian takaisin. Italialaiset on erittäin ystävällisiä ja oon sopeutunut mainiosti, saanut kavereita jotka toivottavasti tulee joskus suomeenkin!
Suosittelen jokaiselle, jolla on mahdollisuus lähteä vaihtoon. Kiitos mun koululle.
Pinja Pinola, TAKK ravintolakokin ammattitutkinto

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s